Lasses Trafikskola

BE – Personbil med tungt släp

För de allra flesta transporter med släpkärra så räcker det med ett körkort som har behörigheten B. Har man däremot en större bil och/eller ett större släp kan behörigheten BE krävas. Uppgifter om hur tungt släp du får dra med din bil, finns i registreringsbeviset för din bil.

UTBILDNINGAR

1. Krav

Följande krav måste uppfyllas för att få körkort med behörighet BE

• Du måste ha körkort med behörighet B.
  • Du har körkortstillstånd utfärdat för förarbehörighet BE. Körkortstillståndet gäller i fem år.
  • Du är permanent bosatt i Sverige eller har studerat här i minst sex månader.
  • Du har avlagt godkänt förarprov (kunskapsprov och körprov) för personbil med tungt släp.

2. Tillstånd

För att kunna börja övningsköra och påbörja din utbildning måste du först ansöka om körkortstillstånd. ANSÖK HÄR

Praesent ut leo pretium, fermentum ante a, pellentesque ligula. Nunc facilisis, tellus facilisis ornare tristique, libero felis rutrum urna, accumsan interdum nibh arcu eget urna. In hac habitasse platea dictumst. Phasellus scelerisque ut nunc vel maximus.

3. Teoriutbildningar

När du betalat din teoriavgift får du böcker och kan börja med teoridelen av utbildningen som består av självstudier, teorilektioner och kunskapsprov så du vet hur du ligger till.

Våra kunskapsprov är så lika Vägverkets kunskapsprov som möjligt. Alla dator baserade prov kan göras hemifrån istället för på på trafikskolan om det passar dig bättre.